Jumaat, 15 Mei 2009

aDoi....PeDiHnYa....

hari nie dah 5 ari aku kat dlm pnjara nie.. walaupun baru smggu, bnyk bnda yg aku blajar, tahu n faham tntang institusi ni, walaupun dulu aku kurang minat nak ambik tau pun pa yg blaku kat cnie.. bg aku, pnjara bg depa yg jahat, so, padan la muka depa yg masuk dlm pnjara tue, sapa suh wat jahat kan.. tu persepsi aku yg dulu la.. skang, sumanya dah brubah sama skali.. benteng ego aku musnah sama skali pas aku lihat pa yg blaku dlm pnjara nie.. ni baru kat sabah, blom kat smnnjung n seantero dunia lg...
pa yg aku nak kongsi ngn hanpa, bnyk perkara yg buat aku knal sapa aku.. bnyk bg pngajaran kat aku n yg paling pnting, suma kat cni bnyak tolong aku untuk aku pulihkan smngt aku yg dah hampir 5 tahun hilang.. pas blaku peristiwa tu kat aku, aku macam bayi yg baru lahir, mncari identiti.. siapakah aku???
smalam (ari khamis), aku join ngn majlis tilawah al-quran peringkat penjara nie.. da bbrapa org bnduan yg ambik bhagian.. aku terpikat ngn suar alunan bacaan sorang nie.. Ya Allah.. merdu sgt.. subhanallah... macam nak nanges bila aku dgr bacaan2 dia.. alhamdulillah, dia jd johan dlm ptndingan tue.. tahniah.. pas habis suma tue, aku g jumpa dia by personal. face to face.. tp pegawai pnjara da utk iringi aku.. aku wat initial interview ngn dia untuk masuk dlm report harian aku.. aku kerdilkan dr aku untuk jumpa dia coz umo dia dah 45 tahun.. bila aku soal2 tntang khidupan dia, baru aku tahu yg dia nie adalah bekas ustaz.. tp dsebabkan najis dadah durjana tui la yg buat dia untuk lepak dlm pnjara nie.. dia ambik dadah.. then kantoi.. kesian.. kerjaya dia ok.. tp musnah kerana dadah.. pa yg buat aku lebih cedey bila dia kata dia dah xda sapa lg kat dunia nie.. walaupun dia kata dia masi da kuarga n kuarga sndr, tp depa suma dah tggalkan dia coz malu ngn pbuatan terkutuk dia tue.. cedeynya.. dia kata dia dah xda smngat lg, xtau arah tuju bila dia kuar t, suma org dah xsayang dia.. aku terkesima seketika... aku xtau pa yg aku nak cakap n bg smngt kat dia, coz dia lebih berilmu dr aku... next week aku jumpa dia lg dlm sesi seterusnya.. so, pa aku nak cakap ngn dia ek??? tlg aku kawan2...

ok.. tu cita cedey yg ptama aku nk kongsi.. ni story yg kedua nak aku share.. kisah pedih, perit, takut, terharu, kesian n suma la yg sewaktu dgnnya.... td, aku n akbar bksempatan melihat secara LIVE banduan DIROTAN... ya allah.. perit.. macam aku pulak tg nak pitam.. tp aku kuatkan smngat gak coz aku yg gatai mulut ajak penylia lpangn aku p tgk org kna sebat.. best la kononnya.. dah masuk dlm bngunan tue, seram sejuk plak jadinya.. pakaian org nak kna sebat tue macam dlm blog pijoe.. macam tue la dia pakai.. juz cover story yg depan ja.. cover story yg blakang terdedah... hmm.. simapati.. td aku tgk banduan PTI yg kna sebat.. dia xbuat salah papapun, tp dah termaktub dlm undang2, PTI yg kna tgkap akn disebat 1-3 x sblum dbebaskan.. aku sempat tgk sorang ja rd.. adoi... pedihnya hati nie.. sayu.... hanya tuhan ja yg tau betapa sakitnya sebatan tue.. pa yg wat aku terperanjat, bandua tue "terberak" (keluar tahi) pas kena sebat n pengsan depan mata aku.. tahi tue pun jatuh depan aku ja.. time tue aku dah xrasa busuk or geli ngn tahi tue, coz deria2 aku dah didominasi ngn rasa sedih n kesian... adoi... memg perit.. aku xtau nak kata pa.. pas tgk suma tue, aku terdiam slama 30 minit, ngn akbar pun aku xcakap, pa lg ngn pnyelia aku.. dah bler otak aku pas tgk suma tue..
pas depa sebat, aku diberi kebnaran untuk pgang rotan tue n sebat kat patung yg tergantung. mula2 aku tolak, tp depa paksa n ugut aku, katanya bila lg nak mrasa suma nie.. then, aku pun sahut la cabaran tue walaupun tngn aku dah ketaq time tue.. mggu depan, hari 3 (rabu), depa suh aku n akbar g lg tmpat tue, katanya nak sebat banduan yg kna 13 sebatan.. mak ai.. aku xtau lg nak p ka x.. 3 sebatan pun dah kulit hancur n isi terkeluar.. pa lg ngn 13 sebatan??? xdapat aku bayangkan.. pegawai (tukang sebat) tu kata, relaks ja.. jgn takut.. ambik pngalaman.. ayat yg sama ka kan... dia kata, masa dia 1st time sebat org dulu, dia pun nanges, coz rasa macam kejam ja, tp nk wat camna, dah tu tugas dia, so go on ja lah.. papapun, aku harap om tue cepat sembuh k..
story lain plak.. sepanjang aku kat cnie, n kndalikan sesi n kelas bimbingan, bnyak yg aku knai, dr smnnjung pun da.. pa yg aku terkejut, ada yg cikgu, jurutera, polis, tentera n lain2 la yg keja dlm bidang profesional nie yg aku knal.. aku takut sbnaqnya nak ambik depa jd klien aku, coz depa pandai n lbih bnyak pngalaman dr aku.. aku xtau camna aku bleh tlg n nak bhadapan ngn depa sepanjang 3 bulan nie.. da sorg klien aku ni, dia pnah dijatuhkan hukuman gantung, tp sehari sebelum hukuman tue, dia xchat, n kes kna tunda, n memg dah rezeki dia, dia terlepas dr hukuman tue, n dijatuhkan hukuman penjara sepanjang hayat.. kesian, tp dia kata dia bersyukur.. tabahnya dia.. aku rasa akupun xtabah smpai camtue.. kalo da rzeki, dlm bulan nie aku bleh tgk secara live org kna gantung. juz tggu masa ja banduan nie, org penang..
papapun, story yg aku cita ni juz skadar renungan bersama ja.. yg mana elok, ambik teladan, yg xelok tue, don try this at home k.. aku berpesan kat dr aku n hampa suma, jdkan suma nie sbg panduan.. jgn pilih jalan hitam k..
aku xlalu nak makan.. huhhuh.. takut.... masi terbayang2 jalur2 merah d p******g banduan tue... adoi... ngeri... peritnya....

5 ulasan:

  1. adoi...sakit dan peritnya...
    macam tu la perasaan su bila p tengok pesakit aids yang berkudis, luka sana sini + berbau hanyir...x lalu nak makan...bukan nak mengaibkan tapi itulah hakikat yang berlaku depan mata su masa praktikum

    BalasPadam
  2. tu seme wat peringatan ang supaya jgn lupa waktu bila susah n kematian...rindu bleh call terus dtg jak..len la angpa kena 2rn nek kapai terbang..nas and kai bau blk dr umah mak angkat depa...ang bila nak mai jhr

    BalasPadam
  3. aku xtau lg bila leh p johor.. aritu aku nak bli tket, tp turun kat johor mahal gila.. cekik darah btoi org johor nie... huhuuhu... tgk la kalo da rezeki, aku g sana t.. tp xtau la bila..

    BalasPadam
  4. amboi ang..srnk na...meh la bg ak ckit kejer...best la ang...cik abe ak p kem 1hb nie utk ank2 penjara selama 4hari...bestnyer dier...

    BalasPadam
  5. ang bau tau ker org jhr cekik darah...tapi awas ang 2rn jerk flight ang kna goda

    BalasPadam